sunnuntai 17. helmikuuta 2013

MSL2013_8

MSL2013 harjoitus 8

Miten saadaa lisää kävijöitä yrityksen verkkosivuille?

Market by tiffa 130

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilannearvio

yrityksen verkkosivujen kävijöistä perustuu tehtävässä annetun yrityksen Google-Analytics kävijäseurantaraporttiin. Kuukausiraportista voidaan nähdä, että kävijät tulevat yrityksen verkkosivuille pääsääntöisesti Internetin kautta ja ainoastaan muutama henkilö käyttää mobiililaitetta. Kävijöistä 72 % tulee suoraan sivustolle. He vierailevat sivuilla pääsääntöisesti sunnuntaina viipyen sivustolla keskimääriin alle 15 minuuttia. Kävijöistä, peräti 64 %, vierailee sillä säännöllisesti ja 36 % on uusia kävijöitä. Kielen mukaan suurin osa 70 % edustaa suomenkielisiä ja 30 % englanninkielisiä käyttäjiä. Selkeä negatiivinen havainto on, että 51% kävijöistä poistui sivulta välittömästi.

Tavoitteet

Yrityksellä on selvästi kaksi erillistä kävijäsegmettiä kielialueiden perusteella.
Asiakkaiden suhteen keskityn tässä tehtävässä suomalaisiin kävijöihin, jotka käyttävät Internettiä. Oletuksena myös, että englanninkielialueelta saapuvat kävijät eivät edusta sivulta välittömästi poistuvia kävijöitä.

Tärkein tavoite on selvittää miksi yli puolet kävijöistä poistuu välittömästi sivuilta ja löytää keinot heidän houkuttelemiseksi sivuille. Tavoite voisi olla esim. pienentää sivuilta poistuvien määrä 50 %:sta 30 %:iin.

Vaikka yrityksellä on jo nyt huima määrä "kanta-asikkaita" voisi toiseksi tavoitteeksi asettaa uusien kävijöiden sitouttamisen 64 %:sta 80 %:iin sekä uusien kävijöiden määrän kasvattaminen 20%:lla. 

Kolmanneksi tavoitteeksi asettaisin kävijävirtojen tasaamisen eri viikonpäiville.
 

Keinot

Google Analyticsin sivustohaku-raporttien avulla voisi selvittää, mitä sivuston kävijät todellisuudessa etsivät. Kävijöiden motiivia voisi udella yrityksen sivustolle suunnitellun kyselyn tai keskustelupalstan perusteilla. Google-Alertsin kautta voisi myös seurata yleistä keskustelua omasta toimialueesta.

Uusien asiakkaiden houkutteleminen sivulle voisi tapahtua verkkosivujen optimoinnin ja hakukonemainonnan avulla. Kotisivulle pitäisi laittaa selkeä viesti siitä, miksi yritys on olemassa. Kotisivun pitäisi antaa heti ensivaikutelma, että se on luotettava ja sitä on helppo käyttää. Vasitkkeettoman tiedon antaminen lisää kävijöiden luottamusta.

Teemu Kinnusen ohjeiden mukaan: luo viestistäsi sellainen, että se korostaa yrityksesi uniikkeja hyötyjä vain ja ainoastaan tietylle ihmisryhmälle. Lupaa jotain mitä muut eivät uskalla luvata. Korosta asioita, joita muut eivät huomaa korostaa.

Sivulta poistuvien kävijöiden suhteen pitäisi myös panostaa kotisivuun, kuten yllä on kerrottu. Lisäksi yrityksen pitäisi hyödyntää markkinoinnissa sen kanta-asiakkaiden sitoutumista sivujen käyttäjinä. Kanta-asiakkaiden tarinat ja perustelut siitä, miksi sivut ovat heille arvokkaat pitäisi asettaa selkeästi esille.

Kävijöiden sitouttamiseksi ja sivullakäyntien tasaamiseksi pitäisi rakentaa houkuttekevia tarjouksia, uutuuksien tai blogien julkistamisia tiettyinä ennalta ilmoitettuina viikonpäivinä.

Kanta-asiakkaiden yhteydenpitoa säännöllisillä tiedotteilla ja myyntikampanjoilla ei pidä myöskään unohtaa. Vuorovaikutusmahdollisuuksien käyttäminen ja asiakkaiden kuunteleminen ovat tärkeitä sekä asiakkaille että yritykselle. Mikäli yrityksen asiakkaat käyttävät sosiaalista mediaa voi yritys valita myös sen myyntikanavaksi. 

Sosiaalisen median käyttämiseen erikoistunut yritys Dinglen mielestä: sosiaalinen media ei ole sellaisenaan valmis myyntikanava. Sen sisälle voi rakentaa myyntikanavan ajan kanssa, jos todentaa ja näyttää yhteisölle, että yrityksen toiminta tuo sen jäsenille tai yhteisölle arvoa.

Seuranta

Koska tämä yritys käyttää jo nyt Google-Analyticsin palveluita on sen helppo seurata omien markkinointitoimenpiteiden vaikutuksia raporteista ja nähdä onnistuivatko sille asetetut tavoitteet. Käytettävissä olevan raportin tiedot ovat hämmästyttävän totuudenmukaisia ja ne voisivat kuvastaa hyvin esim. opiskeluprojekteille asetettuja tavoitepäivämääriä, jopa niin että sen avulla voisi ennustaa tulevan viikon kävijämääriä.








6 kommenttia:

  1. Tosiaan vaikuttaisi sille, että sivua jolle suurin osa kävijöistä laskeutuu ja josta yli puolet poistuu heti, kannattaisi pyrkiä parantamaan. Sivulta ehkä puuttuu se tärkein tieto mitä asiakas etsii tai selkeä ohjaus eteenpäin. Näin bounce rate voisi laskea.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin näyttäisi olevan. Ehkäpä kieli on se avainsana sivulta poistumiseen? Sitä ei tilastojen pohjalta pystynyt varmistamaan.

      Poista
  2. Yksi kokeilun arvoinen keino voisi olla nostaa vanhoille asiakkaille tapahtuvaa markkinointia vaikka MailChimp sähköpostiviestillä. Heidän osuutensa on kuitenkin aika vahva sivuilla käyneistä.

    VastaaPoista
  3. Minusta olit miettinyt hyvin eri tavoitteita ja hyödyntänyt koko SOSTAC-mallia.

    VastaaPoista
  4. Hyvät konkreettiset tavoitteet ja jutun liittämisestä Sostaciin papukaijamerkki! Mikä luulet sivun olevan? Oikea vastaus Jukan blogista.

    VastaaPoista